מה זה סרטון FOOH?
FOOH = קיצור של Fake Out Of Home. סרטון בסגנון FOOH הוא סרטון של דבר לא מציאותי שנראה כאילו הוא צולם במציאות. דמייני סרטון שבו רואים אנשים מהגב והם מצלמים בנייד שלהם את פסל החירות וקוראים בהתפעלות "ואו, זה מדהים!" ולפניהם יש מחברת ענקית, וליברטאס (אל החירות הרומית, שבדמותה מפוסל פסל החירות, תגגלי את זה) בכבודה ובעצמה מדביקה מדבקות מנצנצות במחברת – אז כזה! סרטוני FOOH מיוצרים ע"י שילוב בין צילום וידאו לטכנולוגיה ממוחשבת – CGI (יצירת תמונות ע"י מחשב) או AI (כלי בינה מלאכותית). שימוש בסגנון FOOH בעולם הפרסום החל בשנת 2023 והולך ונהיה נפוץ יותר ככל שיש יותר חברות פרסום ועריכת וידאו שמתמחות בתחום וככל שהטכנולוגיה הממוחשבת והבינה המלאכותית משתפרות.
מהי פרסומת FOOH?
פרסומת שעושה שימוש בטכניקה FOOH היא פרסומת שמטרתה ללכוד את תשומת ליבן של הצופות והצופים ולגרום לתחושת פליאה, אפקט WOW, שגורם לשיתוף של הסרטון ולהפיכתו לוויראלי, כך שנוצרת חשיפה גדולה לקהלים חדשים, הכרות של הקהל החדש עם המותג ומוצריו ו"צריבת" המותג בזכרון של הקהל (בקטע טוב אם אפשר
איך נוצרת האשליה שסרטון FOOH הוא אמיתי?
האשליה שמדובר במשהו שקורה במציאות, כשהוא למעשה לא קורה, נוצרת ע"י מספר אלמנטים:
- סגנון הצילום: הצילום מתבצע ע"י סמארטפון, או נראה כאילו הוא צולם בסמארטפון, ממש כאילו אדם רנדומלי צילם את המאורע לסטורי שלו. העריכה של הסרטון בהתאם – לעיתים יש רעשי רקע, אצבע שמסתירה את המצלמה, אנשים עוברים לפני המצלמה וכו'. בגלל שהצילום נראה כאילו אדם אמיתי צילם אותו בשעת אמת הסרטון נותן תחושה אותנטית שמה שמצולם אכן קורה במציאות.
- מקום הצילום: המקום או הרקע שיש בסרטון הוא בד"כ מקום אמיתי מוכר מאוד ואפילו סימבולי. לדוגמא: מגדל אייפל, מגדלי עזריאלי, תחנת רכבת או מטרו מרכזית, שדה תעופה או מקום מרכזי אחר שקהל היעד מכיר היטב. בגלל שהמקום הוא אמיתי, נוצרת התחושה שהסרטון אכן צולם במציאות.
- הוכחה חברתית: כדי לחזק את תחושת האותנטיות לעיתים מופיעים בסרטון אנשים שרואים את המיצג ונדהמים / מצלמים עם הנייד שלהם / מגיבים למיצג התלת מימדי ה"אמיתי" הזה.
FOOH: לייק או דיסלייק?
טכניקת FOOH היא טכניקה טריקית לפרסום, כי מצד אחד היא יכולה לחבר את הצופות והצופים עם המותג, ומצד שני הקהל הצופה יכול להרגיש מרומה ודווקא להתעצבן על המותג שבחר "לעבוד עליו". לכן, חשוב להשתמש בה בחוכמה, ולחשוב איך לייצר בעזרתה רגשות חיוביים כלפי המותג ולא להפך.
האם גם מותגים קטנים יכולים לעשות FOOH?
אני תמיד בעד שמותגים קטנים יישאו עיניים אל מותגים גדולים ויאמצו את דרכי הפעולה שלהם, עם זאת, מאחר ובכל זאת למותג קטן יש מגבלות (כמו לדוגמא תקציב) חשוב לשים לב שהתוצר יהיה מספיק איכותי וייצג את המותג נאמנה. במקרה של סרטוני FOOH, אפילו שנוצרת תחושה שהוא צולם כלאחר יד ע"י אדם לא מקצועי, כדי לייצר סרטון כזה שייצר אפקט "ואו" אמיתי צריכים אנשים מקצועיים אמיתיים (על אמת) שיתכננו ויצרו אותו. בשורה התחתונה, אם יש לך יכולות עריכת וידאו גבוהות או תקציב לקחת איש מקצוע עם יכולות כאלה אז אני לא רואה סיבה שלא, אבל הייתי מאוד מאוד נזהרת עם זה ובודקת שהתוצאה אכן נאמנה למותג שלך ומייצגת אותו בכבוד ולא יוצא מצב של עלות זולה ותוצאה זולה בהתאם. כמובן שאם יש למותג "קטע" של סרטונים שהם בצורה מכוונת עשויים "גרוע", אז בהחלט אפשר ליישם FOOH בקטע מצחיק, אפילו בתקציב נמוך.
האם FOOH זה טרנד חולף או כאן להשאר?
מאחר ומדובר בסה"כ בטכניקה, אני מאמינה שהיא כאן כדי להשאר, אבל ימים יגידו. העניין עם טכניקה חדשה ומפתיעה, שהיא מאוד מפתיעה כשלא מכירים אותה, וככל שמכירים אותה אפקט ה"ואו" יורד, עם זאת אני מאמינה שיש עוד שנה-שנתיים להשתמש בה עד שכולם יכירו והיא תמאס, ובכל מקרה בשביל זה קיימים אנשי קריאייטיב, כדי לחדש ולהמציא קריאייטיב מפתיע עם אותה הטכניקה – אז בגלל שהיא יחסית חדשה נקווה שיש עוד למה לצפות ממנה.
פרסומות FOOH שעשו את זה בענק
תיקי ענק על גלגלים
באפריל 2023 חברת האופנה היוקרתית ג'קמוס (jacquemus) פרסמה סרטון בהם תיקי יד ענקיים בעיצובה, מסדרת לה במבינו, נוסעים על גלגלים ברחבי רחובות פריז בשבוע האופנה.
שנה אחרי, באפריל 2024, הם פרסמו ריל עם תיק ענק על גלגלים ובו כתבו "עשינו את זה באמת!!!"
מסקרה לרכבת נוסעת
חברת המסקרה מייבלין (Maybelline) פרסמה ביולי 2023 סרטון FOOH ובו מברשת מסקרה ענקית מורחת מסקרה על ריסי ענק שמודבקים על רכבת בלונדון. הפרסומת הפכה ויראלית ועל פי החברה גרפה מעורבות גבוהה ב-451% יותר מהמעורבות ב-30 הפוסטים האחרונים של המותג ביחד.
הברבי הגבוהה בעולם
סרטון של בובת ברבי ענקית יוצאת מהקופסא שלה ליד הבניין הגבוה בעולם בורג' ח'ליפה בדובאי גרף כמעט 4 מיליון צפיות ו-188 אלף לייקים. מה שמעניין זה שזו לא הייתה פרסומת של ברבי, אלא הומאג' לבובה המיתולוגית שעומדת במבחן הזמן כשהיא מצד אחד נשארת נאמנה לעצמה לאורך כל השנים, ומצד שני מציתה כל פעם מחדש את האהבה של הקהל אליה. למעשה זו הייתה פרסומת לחברת יצירת תוכן וידאו ממוחשב, שרכבה על ההצלחה של הסרט ברבי. האם הם קיבלו זכויות מחברת ברבי? רוצה להאמין בשבילם שכן, אבל זו שאלה מעניינת.
האובליסק מוגן ממחלות מין
בספטמבר 2023 נטפליקס כיסתה את האובליסק בבואנוס איירס עם קונדום ורוד ענקי, כדי לפרסם את העונה החדשה, עונה 4, של הסדרה חינוך מיני SEX EDUCATION. מזכירה שזה רק סרטון ולא קרה במציאות, אבל כמובן שהפרסומת עוררה הדים. אנקדוטה מעניינת נוספת, היא שבשנת 2005 באמת עטפו את האובליסק עם בד ורוד ענק בצורת קונדום לציון יום האיידס הבינלאומי והגברת המודעות לשימוש בקונדום למניעת איידס ומחלות מין.
הביג בן מקורר
חברת JD SPORTS, רשת בינלאומית שמוכרת אופנת מותגי ספורט, עטפה עם מעיל נורת' פייס את הביג בן הלונדוני לקראת החורף עם מסר פשוט – אפילו לביג בן קר ומה שיחמם אותו זה רק מעיל איכותי של נורת' פייס.
אודם לסימון כבישים
גם חברת הקוסמטיקה לוראל (L’Oréal) הצטרפה לטרנד בספטמבר 2023 כשמכונית סיטרואן עם אודם ענקי נצפתה בסרטון מורחת את האודם על הכביש – המסר: האודם מחזיק מעמד זמן ארוך ולא נמרח, עד כדי כך שהוא יכול להיות מרוח על כביש ולעמוד אפילו בפני צמיגי רכבים. המודעה הגיעה ל-3 מיליון צופים תוך ימים ספורים.
גם בישראל! עזריאלי מתגייס
יהב דרייזן (פרסומאי) ויאיר שליט (מעצב התלת מימד) יצרו קמפיין הצדעה לצה"ל, בו אנשים מצלמים את מגדלי עזריאלי. על המגדלים כומתות של צנחנים (אדומה), גולני (חומה) וגבעתי (סגולה) ובין הבניינים תלויה דיסקית עם הכיתוב "מצדיעים לחיילי צה"ל, כולנו מאחוריכם!". כדי לחזק את האפקט ה"אמיתי" השתמשו ב-3 האלמנטים – צילום אותנטי בנייד, מיקום מרכזי ומוכר ולהוכחה החברתית מופיעים בסרטון אנשים שמצלמים את הבניינים בנייד וברקע מכוניות נוסעות כולל "רעשי רחוב וכביש".
יצא לך להתקל בפרסומת שהתלבטת אם היא מציאותית או לא? מוזמנת להדביק אותה בתגובות כדי שנחשוב ביחד אם היה פה FOOH.