לא מה שהיה פעם: מהי כתיבה שיווקית במאה ה-21?

יש לך רתיעה מצירוף המילים כתיבה שיווקית? חבל! בכתבה הבאה אני מסבירה מהי כתיבה שיווקית, איך היא השתנתה לאורך השנים ומה ההבדל בין כתיבה שיווקית של פעם בסגנון "הארד סייל" לבין שיווק באמצעות תוכן בעידן המודרני, כזה שמספר את הסיפור של המותג. אזהרת ספויילר: אחרי קריאת הכתבה יש מצב שתתאהבי בכתיבה שיווקית!

מהי כתיבה שיווקית?

במילים פשוטות ובקצרה, כתיבה שיווקית היא כתיבת תוכן, במטרה לשכנע את הקהל לקנות, א-ב-ל זה לא כל הסיפור!

השאלה, שחשוב יותר להתעמק בה, היא:

איך לכתוב תוכן שיווקי?

הסיבה שזו שאלה חשובה יותר היא, שבעוד שהמטרה של הכתיבה השיווקית לא השתנתה במשך השנים, התוכן ואיך שמגישים אותו כן השתנו. כתיבה שיווקית השתנתה מאוד בשני העשורים האחרונים, וכתיבה שיווקית של היום היא לא כתיבה שיווקית של 1997 ואפילו לא של 2009. פעם, כתיבה שיווקית הייתה נחלתם של משרדי הפרסום, השיווק ויחסי הציבור, ואפשר היה לזהות בצורה ברורה תוכן שיווקי כשנתקלת בו – שלט חוצות, מודעה בעיתון, פלאייר פרסומי וכו'. בימינו, ההגדרה או המטרה של תוכן שיווקי, אמנם לא השתנתה – תוכן שיווקי הוא תוכן שצריך להמיר לקנייה – אבל, הדרך השתנתה ובגדול. תוכן שיווקי הוא הרבה יותר ממודעה בעיתון, הוא מה ואיך כתובים התכנים באתר של העסק, ברשתות החברתיות של העסק, במיילים של העסק ובכל מקום שיש בו מילים, שמייצגות את העסק שלך.

שיווק באמצעות תוכן: תוכן שיווקי חכם

בימינו, יש הצפה של מסרים שיווקיים וא.נשים מזהים בקלות תוכן שיווקי "כמו של פעם". בעולם, שבו הרשתות החברתיות שולטות (פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טיקטוק, לינקדאין, וואטס אפ וזו רק חלק מהרשימה), אף אחת לא רוצה לקבל תוכן ממומן "לפרצוף" וכל מותג צריך להשתמש בכל הערוצים השיווקיים העומדים בפניו בחוכמה. מותגים, בין אם הם קטנים ברמת הוואן וומן שואו ובין אם הם גדולים ברמה בינלאומית, צריכים לשכנע את הקהל שיש לו למה לעקוב אחרי המותג, להראות לקהל העוקבים מה הם מרוויחים מלעקוב אחרי המותג. לשם כך, צריך לייצר עבורם הרבה ערך. בעזרת תוכן שיווקי, הופכים את אותו קהל מתעניין לקהילה, שעוקבת, מעורבת ובסופו של דבר גם קונה את המותג. לתוכן מהסוג הזה אני קוראת תוכן שיווקי חכם – תוכן שנותן ערך לקורא, תוכן שמספר את הסיפור של המותג ושמעביר את המסרים השיווקיים דרך הנרטיב של המותג. יש שקוראות לתוכן מהסוג הזה שיווק באמצעות תוכן.

"אני לא רוצה לדחוף או להציק לא.נשים"

נקודה חשובה נוספת, שאני רוצה לדון בה, היא הרתיעה מהביטוי "כתיבה שיווקית". הרבה בעלות עסקים נרתעות מצירוף המילים כתיבה שיווקית, ולצערי אני שומעת את זה בעיקר בקרב בעלות עסקים קטנים, עסקים שהם וואן וומן שואו. אני מוצאת שהרתיעה נובעת מאי הבנה של התוכן השיווקי כפי שהוא מוגש בימינו ומתוך מחשבה על כתיבה שיווקית של פעם, מה שנקרא ה"הארד סייל". אז נכון, כתיבה שיווקית מטרתה למכור, והיא לא דומה בשום צורה לסיפורת או כתיבה למגירה, אלא למטרה אחת ספציפית המרת קהל ללקוחות קונים, א-ב-ל מה היא הדרך? העובדה שהכתיבה היא כתיבה שיווקית לאו דווקא הופכת אותה לכזו ש"דוחפת" או ללא ידידותית או "מוכרנית" כמו פעם. כפי שהסברתי בתחילת המאמר, בעולם המודרני של היום, כשחלק ניכר מהשיווק מתבצע ברשתות חברתיות, רצוי שהכתיבה, אפילו שהיא שיווקית, לא תהיה כזו שדוחפת ללקוח את המוצר בפרצוף.

לא רק קמפיינים ממומנים

חשוב לדעת, שתוכן שיווקי הוא לא רק מה שכתוב בפוסטים בפייסבוק, תוכן שיווקי הוא כל מילה שמייצגת את העסק: מצגת מקצועית, ניסוח מיילים ללקוחות, עמוד אודות באתר העסק, פוסטים ברשתות חברתיות, פלאיירים פרסומיים, מודעה בעיתון, הודעת SMS, ניוזלטר, תגובות של העסק ברשתות החברתיות, כתבות בלוג או מאמרים מקצועיים ועוד. בכל מקום בו יש מילים שמייצגות את העסק, הן חלק בלתי נפרד מהשיווק שלו.

נניח שאת יועצת הנקה. פרסמת פוסט בעמוד הפייסבוק שלך עם "טיפים להנקה לאמא הטרייה" ולקוחה פוטנציאלית מגיבה "טיפים מעולים! תודה" – התגובה שלך היא חלק מהמיתוג והתדמית של העסק שלך. אותה תגובה היא תוכן שיווקי לכל דבר ועניין. אם השפה, שבה תעני, תהיה תואמת לרוח המותג שלך, יש סיכוי טוב יותר שהיא תתחיל לעקוב אחרי העמוד, תזכור אותך ואולי אף תרכוש את אחד השירותים או המוצרים שלך בהמשך.

בא לך לכתוב בעצמך, אבל אין לך מספיק רעיונות על מה לכתוב? מוזמנת להציץ במחברת המנצנצת 50 רעיונות לפוסטים

אפיון שפה: באיזו שפה המותג שלך מדבר?

כל מי שמקימה עסק יודעת בוודאות שהיא צריכה לוגו לעסק, אבל חשוב לדעת שהמיתוג הוויזואלי הוא רק חלק אחד במיתוג של העסק. חלק לא פחות חשוב במיתוג עסק הוא המיתוג הטקסטואלי, אפיון השפה שבה המותג "מדבר", או בעגה המקצועית Tone & Voice Design. השפה שבה המותג "מדבר" היא זו שמייצגת את העסק. אז אם יש לך עסק חדש או וותיק, ומעצבת גרפית בנתה לך פלטת צבעים, עיצבה לוגו מנצנץ, באנר לפייסבוק ושאר חומרים גרפיים לעסק, אל תשכחי לאפיין גם את השפה הטקסטואלית של המותג – תשאלי את עצמך מי קהל היעד של העסק ואיך הוא מדבר, איזו תדמית תהיה לעסק, איזה ערכים העסק מייצג, האם העסק רציני ומחויט או שובב עם קריצה ושאלות נוספות שמובילות לאפיון השפה (טון וקול) של העסק כמותג.

מה לעשות בפועל?

הכתבה הזו נולדה מתוך כתבה אחרת שהתחלתי לכתוב: 8 טיפים לכתיבה שיווקית >> אחרי שכתבתי את ההקדמה שלה, שמתי לב שבמקום הקדמה יצא שכתבתי כתבה שלמה שהסבירה מה היא כתיבה שיווקית ועדיין לא הגעתי ל-8 טיפים הנהדרים שלי.

אז החלטתי להפריד את השתיים לשתי כתבות חשובות:
הראשונה, שעוסקת בשאלה: מהי כתיבה שיווקית? – זו הכתבה שקראת כעת, היא היותר "תיאורטית".

השנייה, הכתבה היותר "מעשית", ובה 8 טיפים לכתיבת פוסט לפייסבוק

אז אם השתכנעת, אם את כבר לא כ"כ נרתעת מכתיבה שיווקית ואת מוכנה לצאת לדרך קפצי לפרק ב' של הכתבה >>

בהצלחה!

שתפו הלאה:
ראשי פרקים

בא לך לדעת ראשונה כשאני מפרסמת כתבה חדשה?

עוד מהמגזין
'עצמאית ומאושרת'

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
ברושקה - עמית בר

יאי!

המייל הראשון נשלח אלייך ממש עכשיו

יכול להיות שהוא בספאם או בקידומי מכירות

עוד נצנצים יגיעו בהמשך ✨

ברושקה - עמית בר

יאי!

הצטרפת למועדון הלקוחות של כוכבית

מייל עם קופון נשלח אלייך ממש עכשיו

(יכול להיות שהוא בקידומי מכירות או בספאם)

עוד נצנצים יגיעו בהמשך ✨

איזה כיף שאת כאן!

אני רואה שהמגזין 'עצמאית ומאושרת' מדבר אלייך

רוצה לקבל מייל חודשי עם כל העדכונים החמים מעולם השיווק הדיגיטלי? הרשמי כאן

ברושקה - עמית בר

בא לך לפטפט?

מעולה!

 אני גם כאן: