ברושקה - עמית בר
תפריט

המדריך המלא לעצמאית המתחילה: 10 טיפים חשובים שלא תמצאי באף מדריך אחר

אם את עצמאית בתחילת הדרך יש כמה דברים שחשוב שתדעי! המדריך המנצנץ הבא נולד מתוך מכתב שכתבתי לעצמי, וכעת אני מעניקה אותו לך באהבה. המדריך לא "צבוע" בצבעים שמחים, כל מילה נכתבה מניסיון ואני די בטוחה שמה שכתוב בו לא מופיע באף מדריך אחר. כל מה שאת צריכה לעשות זה לקרוא, להפנים, לגזור ולשמור – בהצלחה, ממני

את המכתב הבא כתבתי אחרי 5 שנים כעצמאית ומאושרת. כתבתי אותו לעצמי בתחילת הדרך, וכעת אספתי אותו למדריך המנצנץ: 10 טיפים לעצמאית מתחילה – ואני מעניקה אותו גם לך באהבה.

הי עמית (קוראים לי עמית, לא ברושקה, מפתיע, נכון?),

היציאה לעצמאות מלווה בהרבה חששות ובעיקר אוקיינוס ענק של מידע. את תלמדי כל יום משהו חדש, ובתחילת הדרך אולי אפילו תרגישי מוצפת, זה הגיוני לגמרי. כתבתי כאן 10 טיפים שלמדתי על בשרי ואני חושבת שיעזרו לך ולכל עצמאית בתחילת הדרך. המדריך לא "צבוע" בצבעים שמחים, הוא האמת הפשוטה שלמדתי לאורך השנים, ואני די בטוחה שאת מה שכתוב כאן לא תמצאי באף מדריך אחר.

שיהיה לך המון בהצלחה! אני מאמינה בך ומאחלת לך ליהנות מהדרך ♥

אני.

סבלנות והתמדה

בניית עסק זה לא עניין של מה בכך, זה תהליך, שלוקח זמן, ומצריך הרבה עבודה קשה וסבלנות. דמייני שהעסק שלך הוא עץ. בתחילת חייו, כשתיל קטן, צריך להשקיע בעץ המון משאבים: מים, אור ואהבה, אך אין פירות כלל. ככל שהעץ גדל, כך הוא יציב יותר, עד הרגע המופלא בו הוא מניב פירות. לוקח הרבה זמן, השקעה וסבלנות עד שמתחילים לראות ניצנים של פירות, ועוד יותר זמן עד שאפשר להנות מהמתיקות שלהם. בדיוק כמו העץ, גם עסק בתחילת דרכו מצריך השקעה: בניית תשתית מסודרת והנחת אבני יסוד לעסק הכוללים פיתוח מוצרים, ביסוס ערכים וחזון עסקי, תהליך אפיון המותג ויזואלית וטקסטואלית, הגדרה נכונה של קהל יעד למוצרים, בניית אסטרטגיה שיווקית, דיוק מסרים שיווקיים; ועוד ועוד משימות שלוקחות זמן ומתהוות בתהליך של למידה ודיוק מתמיד. רק אלו, שיתמידו ויהיו סבלניות מספיק, יצליחו להנות גם מהפירות.

אז מה הנקודה שלי? תשקיעי בפיתוח של העסק, תעבדי קשה, תתמידי בדרך שלך, תהיי סבלנית לשינויים ולכל הדברים החדשים שתלמדי ותראי שזה ישתלם.

אם את רואה מדריכים שכתוב בהם
"ככה הרווחתי את המיליון הראשון שלי"
או
"איך הפכתי לעסק מרוויח תוך חודש"
אל תאמיני להם!

bonsai tree in black and white workspace
דמייני שהעסק שלך הוא עץ

המספרים לא חשובים

טוב, זה לא שהמספרים לא חשובים, הם חשובים, אבל הם "תופעת לוואי" של עבודה קשה. לדוגמא: מספר הלייקים בפוסט בפייסבוק, מספר העוקבים בפרופיל האינסטגרם, הרווחים של העסק, מספר התגובות בבלוג, מספר הצפיות באתר שלך ויש עוד שלל מספרים בעסק. המספרים האלו יהיו נמוכים בהתחלה, יכול להיות שזה יטריד אותך, וכמובן שתרצי שהם יהיו גבוהים יותר. לכן, את עלולה להתפתות לעשות כל מיני פעולות, שהן לאו דווקא לטובת העסק שלך. לדוגמא: נניח שאת יועצת הנקה, ופתחת עמוד פייסבוק עסקי. את ממש רוצה שיהיו לו מלא לייקים, אז את מזמינה את כל החברים, הדודות והסבתות שלך לסמן לייק לעמוד. א-ב-ל זה לא לטובת העסק! אמנם יהיו לך יותר לייקים, אבל רוב הקהל שהזמנת לעמוד הוא לא קהל היעד שלך והוא לא רלוונטי עבור העסק שלך. חבר ילדות שגדלת איתו ויש לו כבר שלושה ילדים גדולים ממש לא מתעניין בהנקה. בהתחלה הוא "ייתן" כמה לייקים, ואולי אפילו יגיב, כי הוא חבר, אבל מה שיקרה בהמשך, זה שרמת העניין שלו בעמוד תרד. הוא יראה את הפוסטים שלך, אבל יעבור הלאה, ובשלב הזה האלגוריתם של פייסבוק יסמן את העמוד שלך כפחות רלוונטי וזה יפעל נגדך.
מה כן אפשר לעשות? לפרסם פוסטים עם ערך, לדבר אל הקהל יעד שלך, להזמין רק את קהל היעד הרלוונטי לעסק. עם הזמן הקהל כבר יגיע והמספרים יגדלו!

אז מה הנקודה שלי? זה לא הכמות זה האיכות! אל תתרכזי במספרים, אל תתני להם להסיח לך את הדעת מהעיקר ושחררי אותם עד כמה שאת יכולה. תשקיעי בעסק שלך, ותראי שהלקוחות כבר יגיעו והמספרים יגדלו בהתאם.

חכי עם הלוגו

העסק יעבור שינויים ודיוקים במשך הזמן, והוא יכול אפילו לעבור שינוי של 180 מעלות (גם אם את לא רואה את זה כרגע). לכן, למרות האינטואיציה הראשונית, ששולחת אותך לעצב לוגו, באנר לפייסבוק ושאר עיצובים גרפיים לעסק, אני ממליצה לך לנשום עמוק ולהמתין. לא מומלץ להתחיל עם מיתוג ויזואלי כצעד ראשון של העסק. תוכלי לעצב לעצמך לוגו ראשוני ובאנר בתוכנות כמו canva, רק כדי לצאת לדרך. למה אני אומרת את זה? כי השפה הויזואלית של העסק, כמו הלוגו והצבעוניות, היא חלק בלתי נפרד מה"שפה" של העסק, וחשוב להבין שכל בחירה עיצובית צריכה להיות תולדה של ערכי העסק והמהות שלו. זה ממש לא מעניין את קהל הלקוחות שלך אם את הכי אוהבת את הצבע הורוד או אם את עפה על הפונט AMATIC – מה שחשוב זה איזה צבעים מתכתבים עם הערכים של העסק, איזה פונט משדר את המסר של העסק ואיך הצורניות של הלוגו מייצגת ומעבירה את האופי של העסק שלך.

אז מה הנקודה שלי? אין ספק שמיתוג זה דבר חשוב ושפה ויזואלית טובה תעזור ללקוחות שלך לזהות את החומר השיווקי והמוצרים של המותג בהינף מבט ותתמוך בחיזוק הקשר בין הלקוחות למותג. אבל, חשוב שהשפה הויזואלית של העסק תתבסס על המהות שלו – אותה מהות שצריך סבלנות וזמן עד שהיא מתהווה (סעיף 1: סבלנות והתמדה). אז אם רק עכשיו פתחת עסק או שאת בשלבים ראשוניים של לידה של עסק חדש, אל תמהרי לייצר עבורו לוגו ושאר חומרים עיצוביים במיטב כספך. חכי קצת, וכשאני אומרת קצת אני מתכוונת לחצי שנה עד שנתיים. תני לעסק להבשיל, למותג להתהוות, תביני תחילה מה הערכים שעומדים מאחורי העסק שלך ולאן פניו מועדות, ורק אז תשקיעי בשפה הויזואלית והמיתוג שלו.

mcdonalds logo
אל תמהרי לייצר לוגו לעסק החדש

מיתוג זה לא רק לוגו

עוד דבר, שחשוב שתביני לגבי מיתוג, זה שמיתוג זה לא רק לוגו ופלטת צבעים. מיתוג כולל גם את החלק הויזואלי וגם את החלק הטקסטואלי. המיתוג יוביל גם לתדמית של העסק, כלומר מה העוקבים יחשבו על המותג שלך. ממה, אם כך, מורכב המיתוג? מהנראות של העסק (שפה ויזואלית), מהשפה של העסק (שפה טקסטואלית) ומה"אופי" של העסק.

מה הנקודה שלי? חלק מההתהוות העסק כוללת את בניית המותג. בתהליך הלמידה והנחת אבני היסוד של העסק, תחשבי מה כל דבר אומר על העסק שלך ואיך זה יוכל לבוא לידי ביטוי במיתוג של העסק – בצבעוניות של החומר השיווקי, בצורה ובצבעוניות של הלוגו, בשפה שבה העסק "מדבר" ובכל מה שהעסק משדר החוצה לעולם. כשהעסק יהיה בשל תוכלי לעבור תהליך מיתוג נכון, שבו המיתוג נובע מתוך הערכים של העסק, קהל היעד שלו והמסרים השיווקיים שלו.

תהיי מכוונת קהל

בטח שמעת כבר את המושגים 'מחקר לקוחות', 'קהל יעד' או 'פרסונה' – אבל מה זה אומר? אחד הדברים הכי חשובים לעסק, אם לא ה-דבר הכי חשוב, זה הלקוחות שלו. בזכות הלקוחות העסק קיים, ובלעדיהם הוא לא קיים. אם כששואלים אותך 'מי הלקוחות שלך?' את עונה 'כולם' – זה הזמן להתיישב ולעשות שיעורי בית. חשוב להבין מי קהל היעד המדויק למותג שלך? איפה הוא נמצא? מה תחומי העניין שלו? איך המוצר שלך עוזר לו? איזה בעיות המוצר פותר עבור אותו קהל יעד? אל תפחדי להגדיר קהל נישתי ומדויק עבורך, מפחד שתפסידי לקוחות, ההפך הוא הנכון! ככל שתמקדי ותכירי טוב יותר את קהל היעד שלך, ככה תוכלי לשווק את המוצרים שלך בצורה טובה ומדויקת יותר.

מה הנקודה שלי? נסי לאפיין 3-5 סוגי לקוחות שיכולים לקנות מוצרים / שירותים מהעסק: מה המאפיינים הדמוגרפיים שלהם (גיל, מגדר, רמת הכנסה, תחום עיסוק, השכלה, רמת הכנסה, מצב משפחתי ואזור מגורים)? מתי הם צריכים את המוצר שלך? איזה בעיות המוצר שלך פותר להם? למה להם לקנות את המוצר אצלך ולא אצל המתחרה? מה תחומי העניין שלהם? איפה הם נמצאים (דיגיטלית ובמציאות)? אחרי שתעני על כל השאלות הללו תוכלי לשווק את העסק ומוצריו בצורה אידיאלית לקהל הספציפי שהגדרת.

נישה: התמקדי ברעיונות שמדברים את המותג

הסעיף הזה פונה בעיקר לעצמאיות שיש בהן את גן היזמית (ואני ביניהן). נשים עצמאיות, שבכל יום (ולילה) יש להן שטף של רעיונות חדשים לעוד מוצרים או עסקים, שבא להן לברוא ולהעניק לעולם. אני לא אומרת שתכבי את להבת היזמית שבך, אבל אני כן ממליצה להתמקד כל פעם בעסק אחד ולהיות ממוקדת במהות שלו, כדי לא להפוך אותו לבליל לא ברור של מוצרים שלא קשורים אחד לשני. דמייני את נכנסת לחנות ובה ארונות וינטג', מקררים, דיסקים ועציצים – קצת מוזר, נכון? מה הסיכוי שתזכרי את החנות הזאת כשתרצי דווקא מקרר? הרי אם תחפשי מקרר תלכי לחנות חשמל, ואם נפשך כמהה דווקא לעציץ תלכי למשתלה. מה הנישה של העסק שלך? תחשבי עליה ודבקי בה.

מה הנקודה שלי? תשקיעי את המרץ שלך בעסק שאת מקימה עכשיו. צץ לך רעיון למוצר חדש? תחשבי האם הוא משתלב בערכים של העסק, האם הוא שייך אליו והאם הוא מדבר אל אותו קהל יעד. אם הרעיון החדש לא שייך, שחררי אותו או רשמי אותו במחברת ותחזרי אליו כשיתפנה לך זמן להקים עסק נוסף.

סט לעצמאית המתחילה, מחברות ושאר פינוקים ממתינים לך בחנות כוכבית >>

בידול: למה דווקא המותג שלך?

רוב העסקים לא ממציאים את הגלגל. אפילו שאת מאוהבת במוצרים שלך ובמה שאת עושה, סביר להניח שקיימים עוד הרבה עסקים שעושים בדיוק את מה שאת עושה. אז למה דווקא אצלך ולא אצל המתחרים? תמצאי את הבידול שלך, מה מיוחד במותג שלך, הדבר הזה שאי אפשר למצוא אצל המתחרים. זה יכול להיות משהו ייחודי במוצר עצמו, זה יכול להתבטא בשירות שהלקוחות מקבלים אצלך, זה יכול להיות הקלות והנגישות בה אפשר להשיג את המוצר אצלך לעומת אצל המתחרים או כל מאפיין שמבדל אותך מהמתחרים שלך.

מה הנקודה שלי? את לא חייבת להמציא את הגלגל, אבל כדי שיקנו דווקא אצלך כדאי שתמצאי מה שונה וייחודי למותג שלך, שישכנע את הלקוחות המתאימים להגיע דווקא אלייך ולא אל המתחרים.

אין חוק אחד שתקף לגבי כל העסקים

קחי כל דבר שאת קוראת לגבי עסקים ושיווק בערבון מוגבל. אין כלל אחד מוחלט שעובד לכל העסקים, ואין חוק חובה שנכון עבור כל מותג. כל מותג צריך לבדוק מה מתאים, עובד ונכון עבורו. אם יש סטאדי קייס שמראה שתהליך כזה או אחר עבד היטב עבור מותג דומה, בהחלט מומלץ לבדוק את התיאוריה שמוצגת בסטאדי קייס, אבל חשוב לקחת בחשבון, שזה לאו דווקא יהיה נכון גם עבור המותג שלך.

מה הנקודה שלי? נסי להתעלם מרעשי רקע, שאומרים לך 'את חייבת אתר!' או 'איך אין לך עדיין אינסטגרם?' או 'פחות מ-3 פוסטים בשבוע בפייסבוק, זה ממש לא מספיק' – אין חוק אחד שהוא החוק הנכון! לכל עסק יש את כמות הלקוחות שהוא זקוק להם, את המסרים השיווקיים שלו, את הדרך והאסטרטגיה השיווקית הנכונה עבורו. הדרך היחידה היא להתנסות, למדוד תהליכים ולבדוק מה הכי נכון עבור המותג שלך.

תלמדי כל יום משהו חדש

עסק חדש טומן בחובו ים של למידה אינסופית. אופטימיזציה למנועי חיפוש ( SEO – Search Engine Optimization), בניית קהל יעד, מיתוג, צילום מוצרים, משפך שיווקי, ניהול עסקים, אסטרטגיה שיווקית וכתיבת תוכן; הם רק חלק מהמושגים והידע שתצטרכי לרכוש, כדי לבנות את העסק שלך.

מוזמנת להציץ במילון המושגים של ברושקה למשווקת המתחילה >>

מה הנקודה שלי? בתחילת הדרך יהיו הרבה דברים ללמוד בבת אחת, ותצרכי להקדיש זמן ניכר ללמידה, אבל חשוב לדעת שגם כשהעסק יצבור ותק, מומלץ להשקיע חלק מהזמן בלמידה והתפתחות, כדי לא להישאר מאחורה. לכן, חשוב להקדיש משבצת מסודרת בלוז השבועי או החודשי אותה תשקיעי בלמידה – זה יכול להיות קורס מקוון, סדנא, קריאה של מאמרים מקצועיים, וובינר מעניין ועוד. במגזין עצמאית ומאושרת ממתינים לך מגוון מדריכים מנצנצים וטיפים לעסק ששווה לקרוא.

ליהנות מהדרך

הגעת לנקודה העשירית ואחרונה במדריך המלא לעצמאית המתחילה. הדובדבן שבקצפת: ליהנות מהדרך! תזכרי תמיד למה יצאת לעצמאות, גם כשהדרך תתפתל וגם כשתעברי על מהמורות לא פשוטות, תשאלי את עצמך האם את עצמאית ומאושרת? יש מי שחושב שלהיות עצמאית זה לשבת בבקרים בבתי קפה ולא לדווח לאף בוס, והוא צודק חלקית, אבל זה בעיקר עבודה קשה ולכן חשוב ליהנות ממנה! כי אחרת מה כל זה שווה?!

מה הנקודה שלי? בחרת להיות עצמאית? שאפו! לא כל אחת יכולה לעשות את זה. מותר לך להתלונן על הרגעים הקשים, זה בסדר גמור! אבל נסי תמיד לראות את התמונה המלאה – יש לך עסק והוא שלך! אין דבר יותר מספק מזה, לפחות בעיניי.

הדובדבן שבקצפת: להנות מהדרך!

אהבת את המדריך לעצמאית המתחילה? גם את עצמאית ומאושרת? מוזמנת לפרגן בתגובות והיי, אל תשכחי להירשם למגזין, כך שתוכלי לקבל את כל המדריכים השווים לפני כולן למייל.

שתפו הלאה:
ראשי פרקים

בא לך לדעת ראשונה כשאני מפרסמת כתבה חדשה?

עוד מהמגזין
'עצמאית ומאושרת'

5 תגובות על “המדריך המלא לעצמאית המתחילה: 10 טיפים חשובים שלא תמצאי באף מדריך אחר”

  1. פוסט מעולה וכיפי. מסכימה איתך מאוד לגבי המיתוג, אני ממש שמחה שחיכיתי איתו עד שהייתי יותר סגורה על עצמי.

  2. מדהימה! איזה כיף לקרוא! כתוב מעולה ולקחתי המון טיפים. תודה❤️

  3. יפעת חן כהן

    את לא מבינה כמה באת לי טוב.
    איזה כייף, איזה מזל שיש אותך!

  4. דניאלה

    כמה אמיתות חשובות. אני כבר שנתיים וקצת עצמאית – אבל היות וכמעט כל הזמן הזה היה קורונה, אני מרגישה שעוד לא ״באמת״ יצאתי לדרך. אכן, סבלנות והתמדה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
ברושקה - עמית בר

יאי!

המייל הראשון נשלח אלייך ממש עכשיו

יכול להיות שהוא בספאם או בקידומי מכירות

עוד נצנצים יגיעו בהמשך ✨

ברושקה - עמית בר

יאי!

הצטרפת למועדון הלקוחות של כוכבית

מייל עם קופון נשלח אלייך ממש עכשיו

(יכול להיות שהוא בקידומי מכירות או בספאם)

עוד נצנצים יגיעו בהמשך ✨

איזה כיף שאת כאן!

אני רואה שהמגזין 'עצמאית ומאושרת' מדבר אלייך

רוצה לקבל מייל חודשי עם כל העדכונים החמים מעולם השיווק הדיגיטלי? הרשמי כאן

ברושקה - עמית בר

בא לך לפטפט?

מעולה!

 אני גם כאן: